TIPS Optimumkan Google Chrome

07:35 DreamSoft 0 Comments

TIPS MENGGUNAKAN GOOGLE CHROME TANPA MEMAKAN BANYAK MEMORI(RAM)(ミ ̄ー ̄ミ)


Google Chrome merupakan salah satu browser yang paling ramai digunakan.  Browser ini disukai ramai kerana kepantasan memuat halaman. Namun, Google Chrome mempunyai kelemahan iaitu memakan RAM yang terlalu banyak. Hal ini menyebabkan komputer jadi siput atau kura2 atau sbg.  Kerana itu, kali ini Dreamsoft akan memberikan tips untuk Anda
Sebelumnya perlu diketahui, Google Chrome tidak akan memakan habis RAM jika pengguna hanya membuka satu atau dua tab. Lain cerita jika pengguna menggunakan banyak tab sekaligus.


Google Chrome

Penggunaan tab yang banyak di Google Chrome sebenarnya kurang baik. Selain beban RAM menjadi berat, browser hal ini juga membuat Google Chrome slow, bahkan Crash. Anda yang pernah mengalaminya dan ingin mengatasinya, bisa menggunakan dua TIPS berikut. Pertama, dengan menggunakan extension dan kedua dengan sedikit trik di bagian shortcut Google Chrome.

Penggunaan Extension

Cara pertama yang bisa Anda lakukan adalah dengan INSTALL extension khusus di Google Chrome. Beberapa extension justru membuat Google Chrome bekerja lebih optimal. Salah satunya adalah dengan menggunakan extension The Great Suspender. Extension ini boleh kamu dapatkan melalui LINK ini.

Setelah extension tersebut terpasang, kamu boleh cheek penggunaan RAM.  Biasanya setelah menggunakan extension ini, penggunaan RAM menurun sampai 75%.  Bagaimana? Kerana extension ini bekerja dengan cara mencatat url dari sebuah tab kemudian menghapusnya dari memori.  Sebelumnya, Anda perlu setkan extension ini dengan waktu tertentu di bahagian auto-suspend. Contohnya, Anda mengatur waktu auto-suspend dalam tempoh 5 minit. Setelah itu, extension akan bekerja dengan cara menghapus tab dari memori jika tab tersebut tidak digunakan. Jika Anda akan menggunakannya, maka URL yang tercatat tadi akan membacanya kembali.


Jika Anda ingin extension yang lebih hebat lagi, Anda boleh menggunakan extension OneTab. Jika Anda mengaktifkan extension ini, maka  extension ini akan mengurangi RAM hingga 95%. Anda pun tidak perlu risau lagi menggunakan banyak tab. Jika Anda menggunakan  banyak tab, maka extension ini akan memindahkan tab-tab itu ke dalam One Tab List.  Jika Anda ingin membuka tab dalam list tersebut, caranya mudah tinggal klik One Tab List tersebut. KLIK INI untuk mendapatkan link One Tab

Mengatur Trik Shortcut Google Chrome

Tips yang kedua ini khusus buat Anda yang tidak mahu menggunakan extension dari Chrome. Anda cukup mengatur shortcut  Google Chrome untuk diubah di bahagian properties. Langkah pertama yang boleh kamu lakukan adalah dengan mengklik kanan shortcut  Google Chrome kemudian memilih  properties.  Klik tab shortcut. Edit di bahagian “target”. Setelah itu, taip “process-per-site” (tanpa "). Seperti gambar di bawah:

 Kemudian klik OK. Sekarang cuba gunakan Google  Chrome dan akseslah internet dengan banyak tab. Dijamin akan ada perbezaan dibandingkan sebelumnya.
Oh ye, untuk melihat proses, cek penggunaan RAM dengan cara menekan Ctrl+Alt+Del secara serentak. Kemudian pilih Start Task Manager. Akan ada banyak pilihan, tapi lupakan. Lihat CPU Dan RAM Anda.  buka tab performance. Nantinya, Anda boleh melihat penggunaan kapasiti RAM. Juga boleh melihatnya di bahagian processing. Jika di bahagian ini, terdapat banyak penggunaan beberapa  proses Chrome dengan penggunaan memori jumlah yang banyak, maka Anda belum menggunakan tips ini. Jika di tab proces Anda melihat Google Chrome hanya memakan sedikit memori, maka Anda boleh memperaktikkan tips ini.

Demikianlah, kedua tips agar Google Chrome berjalan dengan ringan dan tidak makan banyak RAM. Sebenarnya, jika RAM Anda lebih dari 8GB, tentu cara ini tidak perlu Anda lakukan. Namun, lain cerita jika RAM yang digunakan terlalu sedikit. Misalnya, komputer atau laptop Anda hanya memiliki RAM 2GB saja, maka Anda perlu melakukan kedua tips ini.

P/S : Anda juga boleh menggunakan browser Mozilla Firefox jika tidak mahu menyusahkan diri dengan tips2 di atas {(>_<)}


CREDIT SOURCE:plimbi.com

0 comments: