Kebaikan Windows Defender berbanding Third-Party Antivirus

00:01 DreamSoft 0 Comments

APAKAH WINDOWS DEFENDER?

Windows Defender - Merupakan software security utk melawan malware. Software ini hanya terdapat dalam windows vista dan windows 7. Korang juga bleh download software ini dalam windows XP.  Dan sekarang juga terdapat dalam windows 8 dan windows 10.




TIPS Windows Defender

- Jika korang pengguna windows 8 ataupun windows 10. Dengan software ini sudah cukup utk melawan virus,malware, dan software yg brbahaya. Maka korang tak perlu lah brsusah pyah menginstall third-party antivirus yg lain.

-Tetapi klau korang ni pengguna tegar Windows XP, Vista dan 7 , software ini hanya bleh menghapuskan spyware(software yg beroperasi utk mngambil maklumat komputer anda dan dipindahkan data komputer anda ke pengguna anonymous). Utk hapuskan virus korang perlulah install Microsoft Security Essentials. Ataupun install third-party antivirus.


 Kelemahan sebahagian Third-Party Antivirus

- Memakan ram yg banyak sehingga mengganggu proses program yg lain.. 

- Memblok semua file autorun.inf wlaupun bukan virus dan kadang2 file .exe akan di delete oleh antivirus trsebut 


-Scanning virus yg agak lama.
 

Cara lain untuk melindungi drpd Virus dan Malware


 
Selalu/Biasakanlah install updates semua software korang. Update antivirus dan antispyware programs, browsers, operating systems (Windows), dan word processing(Microsoft Word dan sbg.) dan program yg lain. Learn how to turn on automatic updating.
 
Pastikan firewall turn on. Firewall juga menolong korang drpd Virus dan Hackers....




 
 

0 comments: